Reports Definitions & Recipients

Program RS pozwala na generowanie raportów na podstawie wzorców z serwera raportów uzupełnianych automatycznie na podstawie zapisów z bazy danych. Raporty można wyświetlać w postaci podglądu lub automatycznie pobierane na dysk w różnych formatach (np.: doc., xlsx., pdf.), a także stać się załącznikami do wiadomości email wysyłanych z programu. Zakres zwracanych danych może być dynamicznie kształtowany przez użytkownika za pomocą udostępnionych parametrów, co w konsekwencji pozwala na bardziej precyzyjną analizę i raportowanie. Do najczęściej stosowanych filtrów należą przede wszystkim ramy czasowe.

Konfiguracja definicji raportu (Reports Definitions)

Aby udostępnić raport w programie konieczne jest wcześniejsze przygotowanie jego definicji. Definicja pozwala na generowanie raportów na podstawie wzorców, a także określenie parametrów filtrowania dostępnych z poziomu programu.

Formularz konfiguracyjny definicji podzielono na 4 zakładki, z których każda posiada określone pola konfiguracyjne.

Zakładka BASIC:

  • Name – nazwa techniczna definicji raportu wykorzystywana w programie,
  • Description – krótka charakterystyka definicji,
  • Modal width – wielkość okna modalnego, w którym wyświetlana będzie definicja,
  • Barcode generator definition – pozwala wskazać definicję generatora kodów kreskowych,
    • Szczegóły konfiguracji definicji dostępne w instrukcji Barcode
  • Connection – sposób połączenia do bazy danych podstawowy to SoftwareStudioConnectionString,
  • Active – oznaczenie aktywności definicji, nieaktywne definicje nie pojawiają się w polach wyboru podczas konfiguracji innych elementów oraz podpinania w programie,
  • System – oznaczenie czy definicja jest elementem systemowym
  • Generation type – sposób generowania raportu;
    • Preview – wyświetla raport w postaci podglądu w programie,
    • File – generuje raport w postaci pliku do pobrania
    • Email – generuje raport w postaci załącznika do wiadomości email
  • Report path – określenie ścieżki dostępu wzorca raportu na serwerze,
  • Use relative path – (check-box) – pole wyboru, po włączeniu wskazuje się podstawowa ścieżka do serwera raportów,
  • Manage – (button) – pozwala przeglądać elementy w podanej ścieżce serwera raportów,
  • Download – (button) – pozwala na pobranie wskazanego wzorca raportu na dysk,
  • Upload – (button) – pozwala na załadowanie wskazanego wzorca raportu z dysku,
  • Download file name – nazwa nadawana dla pliku pobieranego na dysk sieciowy, nazwę można tworzyć z wykorzystaniem zmiennych @
Formularz konfiguracji definicji raportu (Reports Definitions ) – zakładka BASIC

Zakładka MULTIPLE REPORTS:

  • Multiple reports enabled – (check-box) – oznaczenie pozwala na generowanie wielu raportów – po włączeniu raport będzie generowany dla każdego wiersza z Parameters Query, jednak tylko wtedy, gdy Condictional Query zwróci jakikolwiek wiersz,
  • Parameters Query – Raport jest generowany warunkowo dla każdego wiersza zwróconego z zapytania, natomiast zwrócone wartości zostaną przekazane do:
    • -raportu,
    • -Zapytania Warunkowego,
    • -Zapytania o dodatkowych odbiorców,
  • Condition Query – uzupełnienie powoduje, że żadne raporty nie zostaną wygenerowane, jeśli nie zostaną zwrócone żadne wiersze . Można użyć tutaj parametrów zwracanych przez Parameters Query jak również normalnych parametrów.
Formularz konfiguracji definicji raportu – zakładka MULTIPLE REPORTS

Zakładka SEND:

  • Send email with report – (check-box) – oznaczenie aktywności daje możliwość skonfigurowania wysyłki wiadomości email dodając wskazany raport, jako załącznik do wiadomości,
  • Email schema– wskazanie wcześniej przygotowanego schematu wiadomości email,
  • Select recipients -wskazanie wcześniej przygotowanej listy odbiorców, do których przesłany ma zostać raport w postaci załącznika do wiadomości,
  • Query for additional recipients – uzupełnienie powoduje użycie pierwszej kolumny każdego wiersza, jako dodatkowego adresu e-mail (jeśli nie jest pusta). Możesz tutaj korzystać z parametrów zwracanych przez Parameters Query oraz zwykłych parametrów.
  • File format – pozwala określić format pliku z raportem w załączeniu,
  • Cron – określenie pliku konfiguracyjnego, służącego do automatycznego wykonywania zaplanowanych zadań w określonych interwałach czasowych.
  • Okno Cronitor’a – okno narzędzia monitorującego; służy do śledzenia i zarządzania zaplanowanymi zadania Cron. Umożliwia ono monitorowanie i raportowanie o wykonywaniu zaplanowanych zadań, jak również wysyłanie powiadomień w przypadku awarii lub opóźnień w ich wykonaniu.
Formularz konfiguracji definicji raportu (Reports Definitions ) – zakładka SEND

Zakładka PARAMETERS:

Zakładka pozwala definiować parametry raportu, zarówno te narzucone odgórnie, jak i wskazywane przez użytkownika. Jak również w przypadku tych drugich pozwala określić zakres danych spośród, których wybór będzie możliwy.

Aby dodać nowy parametr należy wybrać symbol „+” w ramce po lewej stronie.

W zależności od wybranego typu komórki pola konfiguracyjne parametrów różnią się, jednak część pól formularza jest niezmienna. Do pól tych należą:

  • Param Name – nazwa techniczna parametru; podanie nazwy jest obowiązkowe,
  • Show – (Check-Box) – oznaczenie aktywności powoduje wyświetlenie kontrolki z parametrem w interfejsie użytkownika,
  • Required – (Check-Box) – oznaczenie aktywności powoduje, że wskazanie parametru będzie obowiązkowe,
  • Type – określenie typu kontrolki z parametrem,
  • Display Columns – oznaczenie szerokości kontrolki parametru w dostępnej skali od 1 do 12 (gdzie 12 oznacza, że kontrolka będzie na długość okna generowania raportu);
  • Display Break Line – (Check-Box) – oznaczenie aktywności powoduje, że kontrolka znajdzie się w nowej linii,
  • en-EN Title – nazwa kontrolki wyświetlana w języku angielskim
  • pl-PL Title – nazwa kontrolki wyświetlana w języku polskim
Formularz konfiguracji definicji raportu (Reports Definitions)- zakładka PARAMETERS

Konfiguracja listy odbiorców wiadomości z raportem (Reports Recipients)

Raporty mogą stanowić załączniki do wysyłanych wiadomości email, w związku z tym możliwe jest określenie grona odbiorców raportu.

Konfiguracja listy odbiorców (Reports Recipients)

Lista odbiorców konfigurowana jest za pomocą prostego formularza, składającego się z następujących pól konfiguracyjnych:

  • Name – nazwa techniczna tworzonej listy odbiorców,
  • User for context data – lista użytkowników do ustalenia kontekstu danych,
  • User mail – e-mail użytkownika pobierany z powyżej wskazanego kontekstu użytkownika
  • Active – oznaczenie aktywności listy odbiorców, nieaktywne listy nie pojawiają się w polach wyboru podczas konfiguracji innych elementów oraz podpinania w programie,
  • System – oznaczenie czy lista odbiorców jest elementem systemowym
  • User mail – (Check – box) – zaznaczenie aktywności powoduje wskazanie pobranego adresu e-mail użytkownika, jako adresata wiadomości
  • To mail (alternative) – wskazanie adresu e-mail adresata wiadomości
  • Dw mail – adresaci do wiadomości (jawne)
  • Udw mail – adresaci do wiadomości (ukryte)

Parametry daty SINCE / TO

W przypadku parametrów daty możliwe jest ustawienie wartości domyślnych ograniczenie przedziału czasowego, czy wprowadzenie walidacji zależności pomiędzy różnymi datami w parametrach.

Aby ustawić parametr typu data należy wskazać w kontrolce TYPE typ DATE.

W formularz konfiguracyjnym pojawią się odpowiednie pola pozwalające zarządzać przedziałem czasowym:

  • DEFAULT VALUE – wartość domyślna podstawiana w kontrolce po wygenerowaniu raportu, możemy podstawić domyślnie wybraną datę np.: @TODAY
  • DEFAULT VALUE SQL – wartość domyślna podstawiana w kontrolce po wygenerowaniu raportu, wynikająca z zapytania do bazy danych np.: SELECT DATEODD ("d",-365, GETDATE()) as DATE)
  • MIN DATE – minimalna data jaka może wskazać użytkownik
  • MAX DATE – maksymalna data jaka może wskazać użytkownik
  • WORKING DAYS ONLY – ogranicza wybór daty wyłącznie do dni roboczych
  • USE SCRIPTS – możliwe jest podjęcie skryptu z dowolną walidacją np.:
  • // sprawdzamy czy data TO nie jest późniejsza niż data SINCE:

__v = {
custom: function(value, parent) {
if (!value || !parent.SINCE) return true;

let to = new Date(value);
let since = new Date(parent.SINCE);
return to > since;}};

  • // Sprawdzamy, czy data SINCE nie jest późniejsza od dzisiejszej

__v = {
custom: function(value) {
if (!value) return true;

let since = new Date(value);
let today = new Date();

return since <= today;}};
Formularz konfiguracji – parametr typu date

Szczegóły konfiguracji podpięcia definicji dostępne w instrukcji Components